I Midt- og Vestjylland bliver der pendlet mere og længere end nogensinde. En pendler her kører i gennemsnit 46,8 km. på en arbejdsdag. Det er 46 procent længere end for bare 17 år siden. Særligt i Ikast-Brande er pendlingsafstanden steget, hvor borgerne kører 55 procent længere end i 2002. Det viser en ny analyse fra Dansk Infrastruktur, der er en branchesammenslutning i Dansk Industri.
I Midt- og Vestjylland bliver der pendlet mere og længere end nogensinde. En pendler her kører i gennemsnit 46,8 km. på en arbejdsdag. Det er 46 procent længere end for bare 17 år siden. Særligt i Ikast-Brande er pendlingsafstanden steget, hvor borgerne kører 55 procent længere end i 2002. Det viser en ny analyse fra Dansk Infrastruktur, der er en branchesammenslutning i Dansk Industri.
En ny analyse fra Dansk Infrastruktur viser, at særligt midt- og vestjyderne kører længere for at komme på arbejde. I perioden 2002-2019 er pendlingsafstanden steget med 46 procent således at en gennemsnitlig midt- og vestjyde kører 46,8 km. per arbejdsdag. Det er 18 procent længere end gennemsnittet på landsplan Udviklingen er således et udtryk for, at arbejdsmarkedet er blevet mere smidigt, og at flere vælger at bosætte længere fra jobbet, hvilket kan hænge sammen med udviklingen i boligpriserne.
"Vi har aldrig pendlet så meget, som vi gør nu. Når flere vælger at bosætte sig længere fra arbejdspladsen, bliver vores mobilitet vigtigere end aldrig før", siger Henrik Friis, chef for Dansk Infrastruktur og fortsætter:
"En god infrastruktur er helt afgørende for den videre udvikling og vækst i Danmark. Hvis det bliver for besværligt at transportere sig, og vi bruger for lang tid i trafikken, kan virksomhederne ikke tiltrække den arbejdskraft, de har brug for", siger Henrik Friis.
Og det er særligt bilen, de fleste pendlere foretrækker, når de skal til og fra arbejde. 67 procent af turene foregår således bag et rat, mens omkring 10 procent i stedet vælger den kollektive trafik. Udviklingen på landsplan viser, at bilen kun er blevet mere populær de seneste år.
"Vi kan se, at bilen er blevet langt mere populær. Flere kan nok mærke, at trængslen er taget til særligt i morgen- og eftermiddagstrafikken. Derfor er det er enormt vigtigt, at vi investerer i infrastrukturen og særligt i et bedre vejnet, så vi kan få taget hånd om den trængsel, der hvert år koster Danmark mere en 20 mia. kr.", siger Henrik Friis.
Og netop villigheden til at rejse længere kan have flere fordele er vurderingen. Blandt andet kan det være med til at holde hånden mange lokalsamfund.
"Vi kan se, at danskernes villighed til at rejse længere for at komme på arbejde er steget i hele landet, så længe transportmulighederne er tilstede. Og det kan jo have den effekt, at særligt de unge familier bliver boende i lokalsamfundene. Og det betyder også, at virksomheder, der ikke ligger i eller omkring en større by vil have nemmere ved at tiltrække den arbejdskraft, de har brug for", siger Henrik Friis.